Een tekenvorm die je uitnodigt om je kleurpotloden te laten spelen op papier… Niet te veel denken, maar doen. Het gaat niet zozeer om iets te tekenen wat je ziet of kent, maar eerder om je eigen impulsen te volgen op het moment zelf. Iedereen kent die momenten wel: tijdens het telefoneren maak je soms gedachteloos tekeningetjes. Deze gedachteloze uitingen zijn vaak oervormen, die over de hele wereld in elke cultuur terug te vinden zijn: de golfbeweging, de lemniscaat, spiegelende vormen, mandala’s en geometrische vormen, maar ook intuïtieve vormen en thema’s die van binnenuit komen. De opdrachten van de les kunnen vanuit al je stemmingen gemaakt worden. Wat je maakt, is een weerspiegeling van je binnenwereld, waar je met verbazing, plezier en interesse naar kunt kijken. Iedereen kan het en doet het op zijn eigen manier goed.
Middelen
We gebruiken allerlei materialen: kleurpotloden, grafiet, krijt, verf, klei, en plaatjes uit tijdschriften. Ze kunnen verwerkt worden op papier, hout, stenen, in zand, schuim, schildersdoek etc. Soms kunnen we een tekenopdracht beginnen met een gedicht, met zingen, klank, met even goed kijken naar bepaalde natuurlijke vormen, met wat lichaamswerk en ademhalingsoefeningen of een meditatie.
Doel
Je op een creatieve manier uitleven, in het moment zijn en genieten, voelen wat er is. Een mooi resultaat is natuurlijk altijd meegenomen, maar het hoeft niet het hoofddoel te zijn. Het doen zelf is belangrijk en dat het jou altijd iets geeft, op wat voor manier dan ook: plezier, rust, verstilling, inzicht, zelfvertrouwen, energie, inspiratie, etc. De creatie kan nadien ingebracht worden bij een andere workshop, zoals bijvoorbeeld een opstelling of creatieve coaching.
Kinderen
Kinderen vinden deze vorm vaak heerlijk, omdat het speels is en niet aan verwachtingen van buitenaf hoeft te voldoen. Ze krijgen kaders aangereikt waar binnen ze verder hun eigen creativiteit de ruimte kunnen geven. Als begeleider kan ik emotionele informatie uit de tekening halen en ongemerkt of bewust een helpende hand aanreiken. Deze vorm geeft de kinderen vaak meer zelfvertrouwen en plezier in het doen.
Ook zijn individuele tekensessie mogelijk, alleen of samen met een ouder om iets helder te krijgen.
Op scholen of elders verzorg ik éénmalig of terugkerende tekenlessen,
Lesvorm en op locaties
De lessen kunnen eenmalig, per dagdeel, dag of in serie gevolgd worden. Ook kunnen ze gecombineerd worden met een vergadering. Ik kom ook graag naar je toe om de wensen voor een workshop te bespreken. De workshop is op vele locaties mogelijk. Binnen uw bedrijf, school, project locatie, festival, in het bos of op het strand. Meer informatie hierover.
Kijk bij agenda voor diverse data.